Monday, January 18, 2010

Självkänsla?


Jag tycker att det är väldigt intressant att följa debatten om självkänsla i bloggar och annan media. Många pratar om hur viktigt det är att tro på sig själv och att tycka om sin egen kropp. Jag håller med om allt till fullo, det är viktigt att tro på sig själv och att acceptera och ta hand om sin kropp. Dock så tycker jag att det viktigaste i hela debatten oftast glöms bort. Min psykologilärare var noga med att påpeka det också. Det viktigaste för att kunna må bra själv är att hjälpa andra. Hur mycket man än tror på sig själv eller gillar sin kropp så är det ändå viktigast att ha kontakt med andra människor och hjälpa andra. Nu tänker jag inte bara på sådant som att skänka pengar till de fattiga eller gå ut på gatan och hjälpa hemlösa. Jag tänker på små saker som att hjälpa en vän, göra en enkel tjänst, ringa till någon som man vet mår dåligt eller bara le mot någon man möter. Många som är deppiga eller nere orkar kanske inte hjälpa någon annan, och tänker att de måste må bra själva innan de kan hjälpa någon annan. Men faktiskt så börjar det i andra änden. Om man hjälper någon annan så mår man själv bättre automatiskt. Min psykologilärare sa detta om och om igen, och det är väldigt enkel psykologi egentligen. Prova själv nästa gång du känner dig osäker eller nere över någonting. Fokusera på att hjälpa någon annan, och jag lovar att du kommer att må bättre på en gång. Det är något jag har lärt mig i livet.

2 comments:

  1. Ja det dær stæmmer såå bra!!!! Ælskar att le mot andra oftast tror dom nog nåt ær fel på mig men dom blir nog glada av det ændå. Gåendes hem från gymmet ær nog hela mitt ansikte ett stort smil ;) På topp pigg energi, glad! Jag vill oxå læsa psykologi, længtar!!!! =) Mera tips Becca love it, blir påmind om att va glad och tacksam och det behøvs i denna dystra vinter :P
    Love ya! xxxx

    ReplyDelete
  2. Hahahaha, jag vet!!! Men många blir ju glada också!! :D Snart så, babe!!! Hehehe, jag ska försöka hitta på fler tips! ;) Love ya too!! XOXO

    ReplyDelete